Filmski festival u Kanu je najprestižniji filmski festival u
svetu. Prvi put je održan 1946. godine, od tada festival se
održava svakog maja. Najprestižnija nagrada festivala je Zlatna
palma koja se dodeljuje za najbolji film .Festival vuče svoje
korene iz kasnih tridesetih godina, kada je tadašnji ministar
obrazovanja uz podršku Britanaca i Amerikanaca osnovao
Internacionalni filmski festival 1947. godine, sa 16 filmova iz
različitih zemalja, a od samog početka uveden je princip
jednakosti, tako da žiri čini samo po jedan predstavnik iz svake
zemlje.
1955. godine, osmišljena je Zlatna Palma, koja je zamenila stari
“Grand Prix du Festival” koji je dodeljivan sve do te godine.
1959. godine osnovano je filmsko tržište (“Marché du Film”),
koje je dalo samom festivalu komercijalni karakter i podstaklo
razmenu između prodavaca i kupaca u filmskoj industriji.1995.
godine je kreiran od strane Gilles-a Jacob-a “la Cinéfondation”,
čiji je cilj da podrži bioskope širom sveta i da doprinese
uvođenju novih scenariste u krug slavnih.
Festival je izuzetno važan za prikazivanje evropskih filmova, i
ostaje nam da i dalje verujemo da je evropski film " umetnički"
film.
Filmski festival u Kanu je organizovan u nekoliko delova:
Zvanična selekcija najvažniji događaj festivala.
Takmičenje 20 filmova se takmiči za Zlatnu Palmu (Palme d'Or) i
oni se prikazuju u Théâtre-u Lumière-u.
Zasluge 20 filmova koji su selektovani iz različitih kultura,
originalni i različiti radovi, koji se prikazuju u Salle
Debussy.
Van takmičarski program ovi filmovi se prikazuju isto tako
Théâtre-u Lumière-u, ali se ne takmiče za glavnu nagradu.
Specijali selekcioni odbor odabira okruženje koje je specijalno
adaptirano za određen identitet.
Cinéfondation oko 15 kratkih i filmova srednje dužine iz
filmskih škola iz svih krajeva sveta se prikazuju u Salle Buñuel.
Kratki filmovi 10 filmova koji se takmiče za Zlatnu Palmu za
kratke filmove (“Short Film Palme d'Or”) i prikazuju se u
dvoranama Buñuel i Debussy theatres.
Što se tiče ovogodišnjeg festivala, mnogi su ga nazvali
festivalom žena iza kamere, ne samo zato što je predsednica
žirija Jane Campion, već i zato što je u raznim programima
festivala predstavljeno petnaestak ostvarenja čiji su autori
rediteljke. Jane Campion je za sada jedina žena koja je osvojila
Zlatnu palmu, i to dva puta za kratki film, 1982. godine i
jedanaest godina kasnije za " Klavir".
Ovogodišnji festival je otvoren filmskom biografijom "Grejs od
Monaka" reditelja Olivijea Dahana, koji je pratilo negodovanje
plemstva Monaka, da je autor filma sebi dao preveliku umetničku
slobodu prilikom obrade istorijskih momenata u ovoj priči. Grejs
igra Nikol Kidman.
Udarni program činilo je jos 18 naslova, veoma značajnih
svetskih autora uključujući i dve žene. Prisustvo Holivuda je
ove godine vrlo diskretno. Režiseri Benet Miler i Tomi Li Džons
su još uvek mnogo poznatiji kao glumci i ne spadaju u prvu
režisersku ligu. Zato Kanadu zastupaju tri režisera koji spadaju
u najinteresantnija imena današnjice - Dejvid Kronenberg, Atom
Egojan i Ksavijer Dolan. Program dopunjavaju i filmovi iz Rusije,
Argentine i Japana. Prijatno iznenađenje predstavlja i jedan
film iz Afrike - „Timbuktu“ Abderahmana Sisaka iz Mauritanije.
Pored nagrađenih, najhvaljeniji od strane francuskih i
britanskih filmskih kritičara je “Two Days, One Night” braće
Darden, proslavljenih belgijskih autora koji su već dva puta
osvajali Palmu, za filmove “Rozeta” (1999.) i “Dete” (2005.); to
je “najverovatnije” bio razlog da ih nagrade mimoiđu, iako
kritika posebno hvali “izuzetnu ulogu” Merion Kotijar u njihovom
ostvarenju , inače u užem izboru za najbolju glumicu festivala ,
a pretpostavlja da bi pomenuti Stiv Kerel mogao biti nominovan
za Oskara. Oskarovki Sofiji Loren u njenoj osamdesetoj godini,
kao jednoj od ikona italijanskog i svjetskog filma, dodeljena je
nagrada za životno delo.
Festival u Kanu, svečano je zatvoren projekcijom restaurisane
verzije čuvenog vesterna Serđa Leonea “Za šaku dolara”.
Kako će se ovogodišnji Filmski festival u Kanu završiti, moglo
se na neki način pretpostaviti od samog početka. Turski film ove
godine proslavlja svoju 100-tu godišnjicu postojanja pa je
nekako mnogima bilo logično da će ovogodišnja Zlatna palma
pripasti upravo turskom filmu. I tako se na kraju zaista i
dogodilo. Turski reditelj Nuri Bilge Čejlan dobitnik je Zlatne
palme za film “Winter Sleep” 67. Kanskog filmskog festivala koji
traje čak tri sata i petnaest minuta, ali “pošto je u pitanju
majstorski film sjajnog ritma mogla sam ga gledati još satima”,
izjavila je predsednica žirija Džejn Kempion na završnoj
konferenciji za štampu.Srbija je na ovogodišnjem festivalu imala
predstavnika u zvaničnoj selekciji, a to je bio film "Leto bez
meseca" reditelja Stefana Ivančića. Film je rađen u produkciji
Fakulteta dramskih umetnosti i producentske kuće Non-Aligned
Films iz Beograda i prikazan je 21. maja u okviru programa "Cinefondation".
Što se tice kritičara oni nisu bili odusevljeni ovogodišnjom
selekcijom.Prema mišljenju mnogih, bio je to jedan osrednji i
mlak festival u odnosu na nekoliko prethodnih godina.
|
Autor Tanasković
Slobodan |
|
|